Skip to main content
Aktuellt

Caroline Sundin – En karriär byggd på nyfikenhet och långsiktiga relationer

Nyfikenhet och relationsbygge är drivkraften bakom Caroline Sundins 21 år på Pelly Butiksinredningar. Som Key Account Manager navigerar hon mellan kunder, design och produktion i en bransch under ständig förändring. För henne handlar ledarskap om förtroende – en insikt hon burit med sig från både hästryggen och affärsvärlden.

Nyfikenheten driver henne framåt

Caroline Sundin tar emot i entrén hos Pelly Butiksinredningar med ett glatt leende. Efter 21 år på företaget sitter erfarenheten i ryggmärgen, men det som driver henne är fortfarande detsamma som den första dagen – nyfikenheten. Som Key Account Manager är hon navet mellan kunder, design, och produktion, och ingen dag är den andra lik.

– Det är mötet med människor och långsiktiga relationer som gör att jag brinner för det här jobbet, säger hon medan hon slår sig ner vid konferensbordet.

En vardag fylld av tempo och relationer

Att försöka beskriva en typisk dag för Caroline är ingen enkel uppgift – det varierar beroende på vilka projekt som rullar. En dag kan bestå av möten med kunder, diskussioner om konceptutveckling och uppföljning av projekt i full gång, medan en annan kan vara mer administrativ med prognoser och budgetarbete.

– Förra året var otroligt roligt och intensivt med stora utrullningar för Varner-gruppen. Vi arbetade med både Carlings, Volt och Bik Bok, och jag spenderade en hel del tid i Oslo. Särskilt Volts nya koncept som byggdes i Sandvika, det var ett gigantiskt projekt, ett av de längsta jag gjort på Pelly, berättar hon.

Men trots tempot är det just variationen som håller energin uppe.

– Ena dagen är jag nere på detaljnivå och funderar över skruvar och muttrar, nästa dag deltar jag i affärsutvecklingsmöten internt, och andra dagar är jag på resande fot för att träffa våra kunder i butik. Det är det som gör jobbet så kul, säger hon med ett leende.

En oväntad karriärresa

Att Caroline hamnade på Pelly var inte en utstakad plan, utan snarare en lycklig slump. Med en bakgrund som utvecklingsingenjör i Halmstad och en magister i industriell ekonomi låg världen öppen för henne. Ett vikariat hos Pelly dök upp via den tidigare ägaren – och hon har blivit kvar sedan dess.

– Häromdagen, under ett utvecklingssamtal, slog det mig att Pelly är den mest konstanta punkten i mitt liv, skrattar hon. Man byter inte jobb när man trivs och hela tiden får utvecklas.

Hon beskriver företaget som en familj, där många anställda har lång erfarenhet och en gemensam entreprenörsanda.

– ”Pelly-andan” är svår att sätta fingret på, men det är en känsla av att vi alla driver på och tar ansvar. Ingen väntar på order – vi gör det som behövs.

Ledarskap och inspiration – från hästryggen till arbetslivet

Caroline har alltid haft en fascination för ledarskap. Hennes egen bakgrund inom ridsporten har format hennes syn på vad bra ledarskap innebär.

– Att få en häst på 600 kilo att förstå en liten signal och samarbeta handlar om kommunikation och förtroende. Det är exakt samma sak i arbetslivet. Bra ledarskap handlar om att få människor att vilja, inte att behöva, säger hon.

Hon lyssnar ofta på poddar om ledarskap under sina resor till Norge och inspireras av både idrottspsykologi och Försvarsmakten när det kommer till ledarskapsmetoder.

– Jag testade faktiskt till trafikpilot en gång i tiden och gjorde uttagningarna med stridspiloterna. Det blev inget av det, men jag fascineras fortfarande av den typen av beslutsfattande och lagarbete.

Bransch i förändring 

Butiksinredningsbranschen står inför spännande förändringar, menar Caroline. Hållbarhet är en allt större fråga och kräver transparens – från råvarans ursprung och produktionsmetoder till logistik och leverans till kund.

Många av mina kunder efterfrågar äkta material och genuina lösningar – det är en trend som jag tror kommer hålla i sig. Och jag tror även att vi kommer se en hel del nya spännande material som bättre kan möta kommande hållbarhetskrav.

Hon märker en förändring i takt med den ökade digitaliseringen – en effektivisering som är positiv men som också kan riskera att urholka de personliga kundrelationerna.

– Förr ringde kunderna om allt, medan mycket idag hanteras via digitala portaler och e-handel. Det ställer krav på oss att vara ännu mer proaktiva och verkligen förstå kundens behov innan de själva uttrycker dem. Vi måste även vara lyhörda för att snappa upp och anpassa oss till snabba förändringar.

Hästar, familj och drömmen om att alltid utvecklas

När arbetsdagen är över styr Caroline mot stallet. Hästar har varit en del av hennes liv sedan barnsben, och numera delar hon intresset med sin dotter och mamma.

– Jag har en unghäst nu, och det är otroligt givande att forma en individ från grunden. Det finns en term för oss som kommer tillbaka till sporten efter ett uppehåll – ”återfallsryttare”, skrattar hon.

Caroline gillar att utmana sig själv och tillbringade när hon var ung en tid i Florens, där hon studerade italienska. Erfarenheten fick henne att växa som människa, något hon haft stor nytta av senare i livet.

När det gäller hennes egna barn hoppas hon att de ska hålla fast vid sina respektive intressen – fotboll för sonen och ridning för dottern – så länge som möjligt, eller att de hittar nya som engagerar dem.

– Jag tror att det är viktigt att ha ett intresse eller en idrott vid sidan av skolan, något som ger en meningsfull fritid, en känsla av samhörighet och gemenskap. Frisk luft och rörelse, i kombination med vänner och/eller djur, bidrar förhoppningsvis till både självkänsla, ansvar och empati – vilket är viktigt framåt i livet!

Framtidsplaner? Caroline ser inga behov av stora karriärbyten, men drivkraften att ständigt utvecklas finns där.

– Jag har inget behov av att stå på barrikaderna, men jag vill veta att de som gör det ser och förstår vad vi har åstadkommit. Att bygga långsiktiga relationer och fortsätta utvecklas – det är det som motiverar mig varje dag.

Personporträtt

Namn: Caroline Sundin

Befattning: Key Account Manager 

Ålder: 47 år

Familj: Barnen August 15, Alicia 13, partner Jesper Bengtsson och bonusbarnen Agnes 17, Emil 12. I familjen ingår också blandrashunden Stella och hästarna.

Ledarskapsstil: Ett medbestämmande, empatiskt ledarskap. Tillit, trygghet och att veta vad som förväntas i kombination med motivation och glädje kan ta oss långt.

Personliga intressen: Resor och upplevelser med nära och såklart en stor del Ridsport.

Motto/citat: ”La speranza è l’ultima a morire” är ett uttryck som fastnade när jag bodde i Italien. ”Hoppet är det sista som lämnar människan”, vilket jag tolkar positivt – som att allt är möjligt!

Pelly Butiksinredningar AB 556440-0751

Pelly Butiksinredningar
Privacy Overview

This website uses cookies so that we can provide you with the best user experience possible. Cookie information is stored in your browser and performs functions such as recognising you when you return to our website and helping our team to understand which sections of the website you find most interesting and useful.