Tillsammans med industridesignstudenten Jennie Juhlin har Pelly Butiksinredningar tagit fram Inspirationssnurran – en smart, hållbar och engagerande inredningslösning för klädbutiker. Med fokus på kundernas behov och butikernas vardag skapar lösningen både mer inspiration, bättre tillgänglighet och ett tydligt mervärde i butiken. Ett exempel på hur design och innovation kan möta retailbranschens utmaningar – och forma nästa generation butiksmiljöer.
Konkreta lösningar för framtidens butiker
I examensarbetet från Industridesignprogrammet vid Högskolan i Gävle finns det som många retailkedjor letar efter just nu: konkreta lösningar för framtidens butik. Jennie Juhlin, uppvuxen i Söderhamn men numera hemmahörande i Gävle, valde att rikta sin kandidatuppsats mot något hon själv både älskar och har ifrågasatt – klädbutiker.
– Jag har alltid haft ett stort intresse för mode och kläder. Samtidigt har jag stört mig på saker i butikerna – som att kläder hänger för högt upp eller att det är svårt att få inspiration. Jag ville göra något åt det, säger hon.
Det ville Pelly Butiksinredningar också.
Från LinkedIn till verklighet
Samarbetet mellan Jennie och Pelly föddes ur en enkel LinkedIn-sökning. När Jennie ringde upp VD Håkan Eriksson för att pitcha sitt problemformulerade examensarbete, var mottagandet oväntat varmt.
– De sa ”vi kör” nästan direkt. Det var verkligen kul, särskilt eftersom de egentligen inte hade tid men ändå ville engagera sig, berättar Jennie.
Och engagemanget har burit frukt. Resultatet av arbetet är Inspirationssnurran – en snurrbar inredningsmodul som ger butikskunder möjlighet att själva bläddra bland färdigmatchade outfits. En lösning som, enligt Jennie, gör mycket mer än att bara spara plats.
– Det blir en fysisk interaktion som engagerar. Samtidigt får kunden inspiration på ett sätt som inte är kopplat till kroppstyper, som det kan bli med skyltdockor. Här fokuserar man på kläderna, inte på vem de sitter på, säger hon.
Designad för att användas – och återanvändas
Jennies process har genomsyrats av användarcentrerad metodik. Genom enkäter, observationer och workshops har hon identifierat butikskundernas och personalens faktiska behov.
– Det som överraskade mig var att så många kunder uttryckte att de vill vara självständiga i butiken. Att inte behöva be om hjälp för att nå ett plagg eller få idéer. Samtidigt vill butikspersonal ha lösningar som är lätta att flytta och sparar utrymme.
Inspirationssnurran är därför inte bara interaktiv. Den är också byggd enligt principen design for disassembly – en konstruktionsfilosofi där produkter kan monteras isär och återvinnas eller repareras. Materialvalet föll bland annat på melaminbelagd MDF och SSAB:s klimatneutrala stål, Zero.
– Allt hålls ihop med skruvar. Inget är limmat. Det gör det lättare att byta ut enskilda delar, förlänga livslängden och återvinna produkten i slutändan, förklarar Jennie.
Pelly som bollplank och katalysator
Under arbetets gång har Jennie själv drivit stora delar av processen, från research till prototyp. Men Pelly har varit ett viktigt bollplank, särskilt i avgörande skeden.
– Jag presenterade tre idéer och både användare och Pelly fastnade för Inspirationssnurran. Efter det fick jag mycket hjälp med konstruktionen från Karl hos Pelly, och jag kunde alltid ställa frågor om vad som är realistiskt inom retail. Det har lärt mig otroligt mycket.
Att föra en idé från skissblock till prototyp i samarbete med ett kommersiellt företag har gett nyttiga insikter.
– Det är en balansgång mellan vision och verklighet. Men det är också där det blir kul. Jag gillar att utmana mig själv – och växa av det.
En framtid för retail – och för Jennie
Inspirationssnurran är bara början – kanske skulle konceptet i framtiden kunna utvecklas till en produktfamilj, med varianter för barnavdelningar eller större ytor.
Och själv? Om fem år hoppas hon driva ett eget designföretag – gärna med fokus på offentliga miljöer som klädbutiker, parker eller väntrum.
– Det jag brinner för är att designa för människor. Att genom små val kunna påverka hur någon interagerar med en produkt, utan att de ens tänker på det. Det är kraften i design.
Att Pelly valt att lyfta hennes arbete på sin plattform ser hon som en stor bekräftelse.
– Det visar att det jag gjort inte bara är en idé – det är något som faktiskt skulle kunna finnas i butik. Och det var precis det jag ville åstadkomma.
Inspirationssnurran
- Syfte: Inspirationssnurran ska bidra till en förbättrad köpupplevelse i fysiska klädbutiker.
- Funktion: Snurrbar modul med färdigmatchade outfits
- Material: Melaminbelagd MDF, SSAB Zero-stål
- Hållbarhet: Design for disassembly – lätt att montera, demontera och återvinna
- Utvecklad av: Jennie Juhlin, Industridesignprogrammet vid Högskolan i Gävle
- I samarbete med: Pelly Butiksinredningar AB
Personporträtt
Namn: Jennie Juhlin
Lärosäte/program: Högskolan i Gävle, Industridesign programmet 180 hp
Ålder: 22 år
Familj: Uppvuxen i en kreativ och omtänksam familj, där både skapandet och samhällsengagemanget har funnits med från början, har jag tidigt omgetts av inspiration. Min mamma har alltid haft ett intresse för mode och design, men valde att arbeta med sociala frågor och jobbar idag med mänskliga rättigheter. Mina två äldre systrar har inspirerat mig med sin kreativitet och sina fantasifulla brev från resor världen över. En viktig förebild var också min morfar, som lärde mig grunderna i att snickra och upptäcka glädjen i att skapa med händerna.
Personliga intressen: Jag får energi ifrån rörelse och nyfikenhet, oavsett om det handlar om att cykla mountainbike i skogen, upptäcka nya platser eller djupdyka i ett nytt område. Jag har ett stort intresse för mode och form, och är dessutom en sann djurvän. Att få lära mig nya saker är nästan ett behov då jag mår som bäst när jag utmanas.
Motto/citat: ”Den bästa responsen på min design är när någon säger: ’Varför finns inte det här redan?’ Då vet jag att jag har gjort rätt.”