Skip to main content
Aktuellt

Han bygger framtidens Hemköp – med bananer, bufféer och balans

Från grilldoft på snabbmatskedjan Clock till ansvar för ett av Sveriges mest välkända butikskoncept – Anders Rovér har samlat på sig en ovanligt bred erfarenhet av service och handel. Idag leder han Hemköps etableringsarbete med en passion för hållbarhet, närhet och nytänk. ”Jag älskar förändring”, säger han – och menar det.

Anders Rovér ser möjligheter när branschen skakar

”De senaste åren har det skakat till litegrann i branschen – och det är fantastiskt”, säger Anders Rovér, etableringschef på Hemköp, med ett uttryck som pendlar mellan skratt och eftertänksamhet. Han blickar tillbaka på sitt snart två decennier långa förhållande till dagligvaruhandeln – ett förhållande han trodde var avslutat.

– Jag var klar, trodde jag. 15 år på KF och Coop – sen blev det något helt annat. Men du vet hur det är, säger han med ett leende. Det händer något i branschen. Det ruckar. Det finns möjligheter. Och jag älskar förändring.

Anders Rovérs karriär tog sin början långt innan Excelark, fastighetsförhandlingar och butikskoncept blev vardag. Som tonåring hamnade han bakom disken på Clock. Där, i doften av grillade burgare, väcktes intresset för service – och det snabba kvittot från kunden.

– Och fanns inte burgaren färdig så sålde man den inte. Samma sak gäller fortfarande för mig med produkter i hyllorna.

Efter en sväng inom IT-branschen – ”inte min grej”, som han säger – hamnade han i matens värld igen via SSP, där han ansvarade för restauranger på Arlanda och Centralstationen. Det blev Burger King, anbudsprocesser och konceptutveckling innan KF Fastigheter tog vid – och så började det långa kapitlet inom konsumentkooperationen.

– Det blev femton år där. Etableringar, butiksnät, att få det att flyga – alltid nära driften. Men till slut kände jag att det var dags för något annat. Jag hamnade på Fitness 24/7, en helt annan värld. Från kooperation till grundarstyrt bolag. Ytterligheter. Väldigt lärorikt.

Idag leder han etableringsarbetet på Hemköp, en av Axfoods kedjor, med ett tydligt uppdrag: att växa smart och rätt.

– Det operativa görs centralt av Axfood, men jag är kravställare och mottagare, som jag brukar säga. Jag ansvarar för att vi har ett butiksnät som är både relevant och lönsamt – nu och framåt. Tillsammans med vårt team på Hemköp driver jag också arbetet med ombyggnationer och utveckling, där det fortfarande finns stor potential i våra butikslägen.

Ett nät av närhet

Hemköp driver idag runt 200 butiker, varav drygt 60 i egen regi. Resterande är handlarägda. Dessutom ryms även cirka 130 Tempobutiker under hans paraply – ett koncept som Anders gärna lyfter som framtidsintressant.

– Hybridbutiker, som vi kallar dem. Där man kan handla med app på obemannade tider. Det kan faktiskt göra att en liten butik överlever på landsbygden. Och det känns riktigt bra i magen.

Det är inte bara lägen, bygglov och konceptmanualer som upptar hans tid. Anders är också ansvarig för butiksdesignteamet, som ritar och formar Hemköps identitet i fysisk form.

– Det ska vara flexibelt. Vi vill kunna förändra butiker utan att riva upp hela golvet. Lunchlösningar och färdigmat växer enormt. Vi behöver anpassa oss. Och vi behöver göra det snyggt.

”Det är en mänsklig bransch”

När Anders Rovér pratar om sitt arbete är det med både passion och en ödmjukhet som sticker ut i en annars ofta hårdnackad bransch.

– Man måste våga lita på folk. Inte vara för toppstyrd. Det finns så mycket kompetens ute i organisationen, och den ska användas. Och sen.… ha kul. Få till ett garv i ett möte. Det är viktigt, säger han.

Han beskriver Hemköp som ett företag med en värme som sitter i väggarna. En företagskultur där man hejar på varandras framgång.

– Det märks när man vill varandra väl. Det är ganska ovanligt, faktiskt.

Stadsutveckling, hållbarhet och bananer

När samtalet glider in på framtidens etableringar blir det tydligt att Anders ser mer än bara kvadratmeter och kundflöden.

– Vi vill ligga där folk är. Inte vara någon bilburen destination. Vi hör hemma i vardagen – nära skolor, kollektivtrafik, andra butiker.

Och hållbarheten genomsyrar allt. Från fossilfria transporter till återbruk av inredning, från LED-belysning till samarbeten med hyresvärdar om gröna avtal.

– Vi brukar säga att en energibesparing på 1000 kronor är som att sälja bananer för 1000 kronor – men utan att behöva plocka upp dem eller packa dem. Det gör klimatnyttan lätt att räkna på. Och rätt kul också.

Att öppna en butik innebär inte bara att sälja mat. Det innebär att skapa en mötesplats, menar han.

– En Hemköpsbutik kan bli en tryggare plats i ett område. Mer rörelse, mer ljus, fler människor. Det finns ett värde i det också, som inte syns direkt i resultaträkningen.

Att blicka tio år framåt – och leva i nuet

Den största utmaningen i hans roll? Tiden. Eller rättare sagt, tidsspannet.

– Vi skriver avtal idag för butiker som kanske öppnar 2028, som sen ska stå till 2038. Och så funderar man: hur handlar vi mat då? Självkörande bilar? AI-butiker?

Han tror att Hemköp står starkt i ett sådant framtidsscenario – tack vare sina lägen, sin inspiration, sin mänsklighet.

– Men visst, vi jobbar långsiktigt. Samtidigt som vi funderar på påsk eller midsommar, eller någon annan högtid som står inför dörren. Det är ett väldigt spännande tidsperspektiv.

Och när Anders Rovér inte skissar på framtidens butiksnät?

– Då tränar jag gärna, umgås med mina barn och min… tjej. Särbo? Vad säger man i min ålder, säger han med ett skratt.

Snart bär det av till Madrid, men just nu längtar han mest efter skidåkning.

– Det är så kul att kunna göra det ihop med sönerna.

Han avslutar med ett leende:

– Vet du, jag tror det är det där som håller mig kvar i branschen. Att det hela tiden finns något att utveckla. Att det är på riktigt. Att det är mänskligt. Och det känns bra – på riktigt.

Personporträtt

Namn: Anders Rovér

Ålder: 53 år

Familj: Två söner och tjej/särbo

Ledarskapsstil: Positiv, inkluderande, jobbet ska göras av de som är närmast frågan och kan den. Gillar förändring, både i det stora och i det lilla.

Personliga intressen: Mat, sport, resor och gillar när det händer saker.

Motto/citat: Vänta inte med att göra saker utan lev och njut nu.

Pelly Butiksinredningar AB 556440-0751