Skip to main content
Aktuellt

Glass, kvarn och mycket mer – möt Sveriges äldsta familjeföretag

I Slöinge, Halland möts det förflutna och framtiden. Här driver familjen Stenström Bertegruppen – Sveriges äldsta familjeföretag – där glass, kvarn, gård och forskning binds samman av samma idé: att värna både människor och natur. Under 50 år har Per Stenström lett arbetet, ofta med händerna djupt i verksamheten, alltid med blicken fäst vid nästa generation. Nu har han lämnat över stafettpinnen, men engagemanget är lika starkt som förr.

Per Stenströms resa

Vi sitter i ett ljust konferensrum i Slöinge – navet i det som idag är Sveriges äldsta familjeägda företag, Bertegruppen. Det är härifrån Sia Glass styrs, liksom kvarnen, gården, kraftverket och forskningsstiftelsen. Per Stenström lutar sig tillbaka, drar handen genom håret och säger:

”Jag hoppas jag inte är operativ längre. Men visst, får jag en fråga så svarar jag.”

Det låter ödmjukt, nästan som om han av en slump ramlat in i företaget. Men bakom orden finns en livslång arbetsinsats, strategisk fingertoppskänsla – och principer som aldrig vacklat.

”Det var inte självklart att jag skulle jobba i familjeföretaget”, säger han. ”Jag ville bli arkitekt. Sen åkte jag till USA som utbytesstudent, kom hem och hamnade på ekonomisk linje. Någon måste ha styrt det där.”

Per skrattar kort åt minnet, som om han fortfarande försöker förstå hur allt blev som det blev. Men vägen in gick via mejeriet i Falkenberg och Arlas aspirantutbildning, vidare till glassfabriken som då omsatte tre miljoner. Idag är det 180 anställda på Sia Glass och inom ett par år kommer omsättningen vara cirka en miljard. Bertegruppen som helhet omsätter redan idag runt 1,5 miljarder.

”Vi har varit med om en fantastisk resa, men den har inte varit enkel. Vi har jobbat kopiöst. Jag har fem barn, plus ett som inte är inte i livet längre. Gun-Marie, min fru, var hemma i femton år och har varit ett fantastiskt stöd. Annars hade det aldrig gått.”

Att han själv var i produktionen i tio år innan han tog över ledningen var inget planerat – ”fabrikschefen slutade bara”. Men det säger något om inställningen.

Vi är inte till salu

Idag sitter han i styrelsen, ansvarar för ägarfrågor, jobbar med långsiktig strategi och driver projekt som HAFI – Hallands Fruktindustri – ett förvärv han arbetade med under ett helt år.

”Det passade oss. Hade vi inte köpt det hade ett storbolag gjort det. Då hade det rationaliserats bort inom några år. För oss är det en stor och viktig anläggning. Den hjälper oss bevara svenska bär, ursprung och hållbarhet.”

Bild: 14:e generationen Stenström. Lovisa, VD Bertegruppen, Olof, VD Berte Qvarn och Helena, Hållbarhetschef Bertegruppen

Just det sistnämnda – hållbarhet – går som en röd tråd genom allt Bertegruppen gör. Från spannmålet i kvarnen, som uteslutande kommer från svenska åkrar, till det egna kraftverket som förser verksamheten med el. Men det är också en fråga om värderingar.

”Vi har strikta ägardirektiv. Du får inte köpa aktier om du inte redan är ägare, och säljer du får du bara 30 procent av substansvärdet. Det är för att hålla ute riskkapitalet. Vi är inte till salu.”

I ett annat bolag hade det setts som ett hinder. För familjen Stenström är det en nödvändighet. Att företaget ska finnas kvar i Slöinge, även om 50 år, är en självklarhet. Att familjemedlemmar som jobbar i bolagen ska ha marknadsmässig lön – men ingen särskild utdelning – likaså.

”Vi sätter alltid bolaget före ägarnas vinning. Vi har väldigt liten utdelning, och 30 procent av den ska gå till vår stiftelse. Så det blir inte mycket över. Men det är så vi vill ha det.”

“Det finns ingen annan som gör all sin glass i Sverige”

Det kanske låter gammaldags i en värld där snabba försäljningar ses som framgång – men Sia Glass bevisar motsatsen. De är idag ensamma om att producera all sin glass i Sverige och samtidigt överleva.

”Alla andra importerar. Vi gör allt här. Det är svårare, men det ger oss kontroll. Och för konsumenten är det enkelt: är det från Sverige, då kan du vara trygg.”

Det är också därför Polarbröd är en av kvarnens viktigaste kunder – för att de, liksom Bertegruppen, inte vill kompromissa med råvarans ursprung.

”Vi får inte betalt för svensk råvara som vi borde, men det är vårt val. Att importera är inget alternativ. Det är tufft nu på kvarnsidan, men vi håller fast vid våra principer.”

Stiftelsen skyddar oss – och samhället

Det långsiktiga tänket märks också i Bertebos Stiftelse, där Per är ordförande. Syftet är tvådelat: att stabilisera ägandet – stiftelsens aktier får inte säljas – och att finansiera forskning inom jordbruk, mat och ekologi.

”Vi delar ut mellan en och två miljoner per år, främst från vår börsportfölj. Vi har inget att säga till om gällande forskningen, men vi kan delta i samtalet. Det ger oss en förankring i akademin och ett sätt att bidra. Stiftelsen står även bakom landets största pris inom lantbruk, 400 000 kronor som delas ut vartannat år. Här är rollerna tydligt fördelade: Bertebos Stiftelse bestämmer ämnet för priset, medan Kungliga Skogs- och Lantbruksakademien ansvarar för att utse pristagaren.”

Det är tydligt att stiftelsen uppfattas som något större än sig själv – något som faktiskt bidrar till samhällsnytta.

”Det är vårt sätt att vara en del av världen, inte bara ta plats i den.”

Bild: Henrik Stenström, VD Berte Gård

Nästa generation – och en ny roll

Sedan några år är det dottern Lovisa som är koncernansvarig, och ytterligare två barn samt en svärson är aktiva i bolagen. Att de valt det själva, inte pressats in i roller, är något Per återkommer till flera gånger.

”Jag hade aldrig trott det för tjugo år sedan. Men de vill, de tycker det är roligt. Och det är det viktigaste.”

Själv har han nu tagit ett steg tillbaka – för att fokusera på det mer långsiktiga. Styrelsearbete, långsiktig strategi, arbete i Kungliga Skogs- och Lantbruksakademien. Och ett ständigt engagemang för att påverka både det lokala och nationella samtalet kring landsbygd och livsmedel.

”Det är en utmaning. Ofta får man inte möjlighet att vara med tidigt i processen, och många gånger finns det en stark koppling till kortare projektcykler. För företagen vore det värdefullt med mer långsiktiga planer som sträcker sig över tid. Dessutom är regelverken ofta komplexa, vilket gör att saker tenderar att dra ut på tiden.”

Och ändå fortsätter han. Trots att han – som han säger – är 76 år och kunde vara någon annanstans.

”Jag tycker det här är roligt. För oss har drivkraften alltid varit, och är fortfarande, att bolagen ska finnas och ägas lokalt. Det är det som gör arbetet meningsfullt.”

Jag avslutar vårt samtal med att fråga vad han hoppas att människor förknippar med Bertegruppen?

”Goda, svenskproducerade livsmedel. Det måste vara gott – annars vill ingen ha det. Vi är även en del av samhället, stöttar det vi kan. Vi ska vara stabila, framtidsfokuserade, svenska – och göra saker som varar. Och jag hoppas man känner till att vi har en bra hållbarhetsstrategi.”

Med den filosofin fortsätter de att investera, växa och förnya – utan att sälja ut, kompromissa med ursprung eller ansvar.

Bertegruppen

  • Bolag i gruppen: Sia Glass, Berte Qvarn, Berte Gård, Berte Museum, Bertebos Stiftelse, samt nyligen förvärvade HAFI (Hallands Fruktindustri).
  • Ägarstruktur: Begränsat till befintliga familjeägare. Extern styrelsemajoritet. Extern ordförande: Stefan Sjöstrand. Bertebos Stiftelse är delägare med 30% i Bertegruppen AB.
  • Hållbarhetsprofil: Produktion i Sverige (både glass och kvarn), egen vattenkraft, strikt kontroll över ursprung och ekologi. 30% av utdelningen går till forskningsstiftelsen.
  • Utmärkelser: Per har fått en rad utmärkelser, de som ligger honom varmast om hjärtat är H.M Konungens medalj i 12:e storleken i högblått band, Hushållningssällskapets guldmedalj av kunglig krona och att ha blivit utnämnd till Årets Falkenbergare. Bertegruppen blev tvåa i Sverigefinalen av Årets Företagare 2021, med prisutdelning i Blå Hallen, Stockholms Stadshus.

Personporträtt

Namn: Per Stenström
Familj:
Fru och fem barn med familjer.
Bolag/befattning:
Ledamot och hedersordförande i Bertegruppens styrelse.
Intressen: Familjen, våra bolag, samhällsfrågor. Är gärna ute i skog och natur.
Citat/motto:
”Historien ger förståelse – framtiden kräver framåtblick.”

Pelly Butiksinredningar AB 556440-0751