En av Sveriges mest framstående surströmmingstillverkare, Gösta Hannells Fisksalteri, har bevarat sitt hantverk i generationer. De ser positivt på framtiden med en växande efterfrågan både i Sverige och utomlands.
Ett familjearv som lever vidare
Gösta Hannells Fisksalteri är inte bara ett företag, det är en livsstil som genomsyrar generationer. Företaget har genom åren vuxit till att bli en av de mest respekterade aktörerna inom surströmmingstillverkning. Johan Berlin, platschef på Gösta Hannells Fisksalteri, minns sin första dag på salteriet med tydlighet.
«Jag började sommarjobba när jag var sexton år, det vill säga -02. Det här är mitt tjugoandra år med surströmming,» säger han och blickar tillbaka på sina tidiga år i branschen. «Jag var med när vi hade fabrik i Örnsköldsvik och gjorde burkarna själva. Idag är den delen outsourcad, men kärnan i hantverket är densamma.»
Johan har varit ansvarig för produktionen sedan hösten 2012 och berättar om en arbetsvardag som varierar mellan pappersarbete och intensiva produktionsdagar. «Vi är tre fast anställda som även sköter det mesta av fiskintaget på våren. När vi paketerar på burk under sommaren växer vi till att bli ett team på upp till 30 personer,» förklarar han. «Det är ofta unga människor från byarna runt Ö-vik som får sitt första sommarjobb här, vilket är jättekul.»
Från krigstider till global expansion
Under 1940-talet, mitt under andra världskriget, grundade Gösta Hannell sitt salteri i Skagshamn, Höga Kusten. Det avlägsna läget vid kusten var idealiskt tack vare den naturliga hamnen och egna bryggan. Trots att fisken var riklig, gjorde krigets brist på plåtburkar det svårt att förvara fångsten. För att lösa problemet började Gösta producera sina egna plåtemballage. Hans surströmmingsburkar blev kända för sin ovanligt stora storlek, en lösning för att hålla fisken rak och intakt fram till servering – något som än idag skiljer produkten från konkurrenternas. Hannells affärssinne ledde även till att industriverksamheten expanderade, och så småningom grundades AB Hannells Industrier, ett företag med global produktion av plåtemballage. Det första varumärket, «Gösta Hannells Surströmming», fick snabbt sällskap av det ikoniska «Röda Ulven», ett varumärke han förvärvade 1946. Namnet anspelar på Ulvön och dess unika röda granit. Gösta Hannells Fisksalteri ägs av Hannells Holding, som även äger Pelly Butiksinredningar AB med flera.
Hantverkets bevarande i modern tid
När det kommer till att balansera tradition med innovation är Johan, hans bror Linus Berlin och André Hägglund samstämmiga – surströmmingshantverket är en konstform som inte låter sig moderniseras i grunden. «Själva jäsningsprocessen är precis som den alltid varit,» säger Linus, som började jobba på salteriet 2007. «Det är ett hantverk som kräver att vi använder våra sinnen – titta, lukta, känna, smaka.»
André, som växte upp ett stenkast från salteriet i Skagshamn, fyller i: «Vi har tittat på tekniska lösningar för att underlätta paketeringen, men själva hantverket kan inte moderniseras. Och det är också det som är roligast – att arbeta med det traditionella.»
Störst i en krympande bransch
Det finns idag tre stora salterier, varav Gösta Hannells Fisksalteri är marknadsledande. Tillsammans med aktörerna Oskars och Kallax dominerar de cirka 95% av marknaden för surströmming. Johan berättar att företaget har haft en stabil utveckling, även om det blivit svårare att få tag i strömming de senaste åren. «Det har försvunnit en hel del salterier under 90- och 2000-talet, men vi har lyckats hålla oss starka.»
Hållbart fiske och ökad efterfrågan
«Fisket runt oss är väldigt hållbart,» berättar Johan Berlin. «Fiskarna har, precis som vi, en väldig yrkesstolthet och fiskar endast en viss storlek på strömmingen – all annan fisk simmar antingen genom näten eller studsar av. Det är avgörande för att vi ska kunna hålla en hög kvalitet på fisken.» Han nämner också stolt att Livsmedelsverket nyligen genomfört en inspektion utan anmärkningar. «Det händer inte ofta att man inte får någon enda anmärkning, så det känns fantastiskt. Många blir förvånade när de hör det, men vi lägger stor vikt vid att upprätthålla höga standarder.»
Trots utmaningarna har de senaste åren bidragit till en ökad efterfrågan på surströmming. «Krisen har fört med sig både debatt och en nyfikenhet. Vi har märkt att fler vill prova, och många som inte ätit surströmming på länge har återvänt till traditionen. Det är väldigt roligt att se,» säger Johan med ett leende.
En traditionell hantverksprocess där alla sinnen används
Att beskriva produktionsprocessen är som att beskriva ett noggrant utfört hantverk. Säsongen börjar främst i slutet av april med fiskintaget, där fisken noggrant kontrolleras för att säkerställa högsta kvalitet. «Fisken rensas, huvudet tas av, och inälvorna avlägsnas. Sedan läggs den i salt och får jäsa i stora tunnor i upp till åtta veckor,» förklarar Johan.
Stickprov görs under jäsningen för att säkerställa kvaliteten. «Vi slår på tunnorna och lyssnar, doftar, känner, smakar och tittar på fisken. Alla sinnen är i bruk,» säger han och ler.
Ett tajt team med gemensam vision
Gösta Hannells Fisksalteri är inte bara ett företag – det är en familj där ledarskapet bygger på samarbete och gemensamma värderingar. «Vi har en stark yrkesstolthet och älskar det vi gör,» säger Johan. «Det försöker vi också förmedla till de unga som jobbar hos oss, även om de bara är här några veckor.»
Linus och André håller med. «Vi kompletterar varandra bra och det gör arbetet roligt,» säger André. «Vi umgås även privat och är väldigt tajta.»
Framtiden bjuder på expanderande marknader
När det gäller framtiden har Johan, Linus och André stora visioner för företaget. «Vi vill hitta nya marknader och skapa intresse hos yngre generationer,» säger Johan. «Vi har märkt ett större intresse de senaste åren, både i Sverige och internationellt.»
En anekdot om en surströmmingspremiär i Malmö där över 1500 personer dök upp, trots förväntningar på några hundra, visar på det ökande intresset. «Det finns absolut ett intresse över hela Sverige,» säger Johan. «Vi håller tummarna för att fisket återhämtar sig och att vi kan fortsätta utveckla företaget.»
Surströmmingens sanna smak: Så här äter du den bäst
När det kommer till hur man bäst njuter av surströmming är Johan, Linus och André överens om en sak – hårt tunnbröd är ett måste. Johan föredrar sin surströmming med mandelpotatis, gräddfil och rödlök, medan Linus gärna lägger till saltade tomater och mild Grevéost. André går ett steg längre med äpplemos för en touch av sötma, och en stark ost för extra smak.
VD Jonas Svensson, som också älskar den klassiska kombinationen med ost och tomat, inflikar att surströmming är en produkt som verkligen berör. Och med ett team av eldsjälar som dessa, kommer Gösta Hannells Fisksalteri fortsätta föra traditionen vidare i många år framöver.