Skip to main content
Aktuellt Pelly Norge

Hemma hos Pelly – en varumärkesresa med hjärta och framtidstro

En talkshow, hembakat fika och en bok om värderingar. Lanseringen av Hemma hos Pelly blev allt annat än en vanlig företagsdag. Det blev en berättelse om var företaget kommer ifrån – och vart det är på väg. För i hjärtat av Pelly finns något som inte går att kopiera: värmen, nyfikenheten och känslan av att alltid göra saker tillsammans.

När Pelly Butiksinredningar nyligen lanserade sin nya varumärkesplattform – Hemma hos Pelly – gjordes det med allt annat än en traditionell företagsgenomgång. Under festliga former fylldes lokalerna av både svenska och norska medarbetare, externa gäster och en påtaglig känsla av gemenskap. Som en del av lanseringen fick alla den nya boken: Hemma hos Pelly. Handboken är en guide till vad som gör Pelly unikt och hur de tillsammans skapar lösningar som gör skillnad. Den rymmer berättelsen om hur allt började med blomhållaren, beskrivningar av de fyra värdeorden med konkreta exempel på hur de omsätts i praktiken, korta intervjuer med svenska och norska medarbetare, reflektioner kring hållbarhetsarbetet och några ord från VD:n.

Konferencier för dagen var Emma Egnell från Hej Engagemang, som med energi, humor och pep-regler satte tonen för vad som snabbt kom att likna en talkshow. Eller som den kallades: ”Hemma hos Pelly-talkshow”.

Bild: Emma Egnell, Håkan Eriksson, Elin Hoffmeister

Först ut i soffan var VD Håkan Eriksson, som påminde om att man måste titta bakåt för att kunna blicka framåt. Och det gjorde man verkligen. Dag Göranson, son till grundaren Per Göranson, delade med värme berättelser om företagets start – från blomkrukehållaren som tillverkades åt mormor, till kundkorgen i järntråd som snart användes av både KF och ICA. Han beskrev den där unika Pelly-andan: relationer, omtanke och kundfokus. Eller som han själv uttryckte det: ”Omtanke utan baktanke.” Den omtanken är också en röd tråd i boken – en påminnelse om att det som format Pellys historia också ska guida vägen framåt.

Efter historien tog framtiden vid. Tre medarbetare från Sverige och Norge samtalade om de värdeord som ska bära Pelly framåt: Enkelhet, Engagemang, Fokus och Innovation. Ord som inte enbart är slagord, utan vägledande i vardagen. De beskrev Innovation som nyfikenhet och mod – en vilja att hela tiden bli lite bättre. ”Vi löser saker på ett sätt vi inte gjort tidigare,” som norska kollegan Ellen Hagen formulerade det.

Därefter följde en av dagens kanske mest uppskattade överraskningar – hembakat fika. Sex medarbetare, som förutom att vara butiksexperter även är fantastiska hemmabagare, bjöd på sina egna specialiteter. Det blev en paus fylld av både gofika och skratt.

Påfyllda med energi var det dags för Per Hökfelt, global hållbarhetschef på Gunnebo, att äntra scenen och påminna om hur hållbarhet blivit en självklar faktor även i B2B-affärer. Ett Pelly-quiz och flera inspirerande interna samtal senare var det dags för reflektion. Vad ska vi börja, sluta eller fortsätta med – för att bygga kulturen Hemma hos Pelly? Precis som handboken lyfter fram handlar det om att tillsammans forma en kultur där alla bidrar till lösningar som gör skillnad – både för kunderna och för varandra.

När kvällen tog vid rullade Pizza på tur in – en foodtruck med vedeldad pizza. En DJ höjde tempot och dansen satte punkt för en dag som handlat lika mycket om framtiden som om gemenskapen.

För som Håkan Eriksson konstaterade när han fick frågan om Pelly kunde sammanfattas i ett ord: ”Då måste det bli Vi. Eller Tillsammans.”

Pelly Butiksinredningar AB 556440-0751