Skip to main content
Aktuellt Pelly Norge

Jeppe Aasheim – försäljningschef på Pelly Butiksinredningar i Norge

Från fjällens skidbackar till butiksgolvet i Oslo. Jeppe Aasheim har spenderat större delen av sitt liv i handeln, men i våras tog han steget in i något helt nytt – rollen som försäljningschef för Pelly Butiksinredningar i Norge. Nu vill han använda sin erfarenhet från retail för att bygga relationer, skapa helhetslösningar och sätta Pelly högst upp på kartan.

Jeppe Aasheim lämnar butiken – men inte retailvärlden

När Jeppe Aasheim ser tillbaka på sin karriär så här långt är det butik/retail som löper som en röd tråd. Han började redan som 15-åring bakom disken och har sedan dess hunnit med nästan alla roller man kan ha i en butik – från säljare och service till butikschef.
– Det här är egentligen första gången jag tar steget ut från butiken. Jag har alltid trivts där, och det har format mig både som person och yrkesman, säger han.

Uppväxten i en familj som drev frisersalong präglade honom tidigt. Hemma runt middagsbordet var samtalen ofta fyllda av diskussioner om försäljning, kunder och service. När han flyttade till Oslo som 18-åring fick han sitt första riktiga säljjobb.
– Jag sökte ett jobb där de egentligen hade 20-årsgräns, men de gjorde ett undantag. Det var då jag verkligen förstod vad försäljning handlade om – hur komplext det är, och hur viktigt det är att förstå helheten: ledarskap, marknadsföring, kundkontakt och service.

Efter 13 år på Elkjøp i Oslo, bland annat med att öppna den stora flaggskeppsbutiken år 2009, gick han vidare till Tech Hall by Scandinavian Photo. Där var han butikschef för butiken på Steen & Strøm – en 1 100 kvadratmeter stor satsning.
– Vi var ett tiotal när jag började, men växte till 26 anställda. Att jobba så nära med butiksinredning, ombyggnationer och helhetskoncept var något jag verkligen fastnade för. När möjligheten på Pelly dök upp, kändes det som ett perfekt nästa steg.

Det avgörande mötet

Innan han sökte sig till Pelly hade han kommit i kontakt med konkurrenter i branschen, men Pelly var nytt för honom. Det var till en början inte själva varumärket som avgjorde, utan människorna han mötte under intervjuprocessen.
– Jag kände direkt att här finns en enorm kunskap – och en vilja att dela med sig. Det är inspirerande och något jag vill vara en del av.

Han började i mars i år och beskriver första tiden som intensiv men välkomnande.
– Det kändes nästan som att kollegorna stod och väntade på mig, säger han leende. Jag fick snabbt träffa teamet i Falkenberg och sätta mig in i branschen och våra fokusområden. Jag gillar när det är högt tempo – och här har det varit fart från start.

Att bygga relationer

Som försäljningschef i Norge ser Jeppe sin roll som mer än att enbart jaga nya kunder.
– Jag ser inte människor jag möter som kunder, utan som samarbetspartners. Vi utvecklas bäst tillsammans, och jag tror på relationer där båda parter bidrar och vinner.

Målen för första året handlar om mer än bara siffror.
– Jag vill skapa nya samarbeten, men minst lika viktigt är att alla runt mig trivs och gillar det de gör. Det är så man bygger något hållbart.

Ledarskapet och drivkraften

När han beskriver sin ledarstil återkommer ordet ”tillit”.
– Jag ser mig själv som en ledare av ett gäng. Vi strävar åt samma håll, och jag tror på att ge människor förtroende. En tidigare kollega sa en gång att han aldrig trivts så bra på jobbet som när jag var hans chef. Det värmde att höra, sådant betyder mycket för mig.

Drivkraften är skapandet – oavsett om det gäller att forma ett team, bygga en miljö eller leverera en upplevelse i butik.
– Jag gillar möjligheten att ta ett steg tillbaka och se vad vi skapat tillsammans. Och blir det inte som man tänkt sig, så lär man sig alltid något.

Privatpersonen Jeppe

Utanför jobbet är Jeppe familjemänniska. Han har nyligen förlovat sig och är bonuspappa till en elvaåring. Mycket av fritiden spenderas vid familjens stuga vid sjön i Oslo, gärna med ett fiskespö i handen eller i kajaken.
– Jag är uppvuxen i fjällen och stod på skidor nästan innan jag kunde gå. Skidåkningen har fått ge lite vika, men fisket består.

Att hitta balansen mellan jobb och fritid är något han blivit bättre på.
– Tidigare var det jobbet som fick all min tid. Men nu värdesätter jag ledigheten på ett annat sätt. Jag vill vara effektiv på jobbet för att kunna vara helt närvarande hemma.

Framtiden

När Jeppe blickar fem år framåt är visionen tydlig.
– Då ska alla i Norge veta vilka Pelly är. Vi ska inte ligga på sidan två i en Googlesökning, vi ska ligga överst. Och personligen hoppas jag att Håkan, vår vd, känner stolthet över vad vi har byggt upp här.

På den privata önskelistan finns också en dröm om att någon gång få åka på en fiskeresa till Kanada.
– Flugfiske i vildmarken – det hade varit något, säger han med ett leende.

Och hur vill han bli ihågkommen, både som chef och människa?
– Att jag är genuin, att jag bryr mig och att jag alltid vill få andra att lyckas. Trivs man med det man gör, kommer man göra det riktigt bra.

Personporträtt

Namn: Jeppe Sebastian Aasheim
Ålder: 34 år
Familj: Olha 33 år, Sviatoslav 11 år.
Personliga intressen: Fiske, kajak, klättring, turer och vänner.
Motto/citat: ”Det löser sig.”

Pelly Butiksinredningar AB 556440-0751