Skip to main content
Aktuellt Pelly Norge

Pelly i rörelse – dåtid, nutid och framtid

Historien sitter i väggarna – bokstavligt talat. I Pellys nya showroom blir tiden en del av inredningen: från den enkla blomkrukehållaren som startade allt till dagens hållbara stållösningar. Det är en resa genom åttio års nyfikenhet, formkänsla och framåtblick – ett showroom som lika mycket handlar om framtiden som om var allt började.

En resa genom Pellys historia – och framtid

Strax innanför entrén till Pelly Butiksinredningars huvudkontor i Falkenberg möts man numera av något som inte bara är ett showroom, utan en genomtänkt resa. Här vävs företagets historia samman med nutid och framtid, i en utställning som är lika smakfull som symbolisk.

– Vi bestämde oss tidigt för att uppgradera den yta där vi tidigare hade både lounge och showroom. Det gamla showroomet byggde på en boxidé, vilket var bra i teorin men inte fungerade i praktiken. Framför allt blev det snabbt inaktuellt, och det är bland det sämsta man kan ha i ett showroom, berättar Andreas Karlsson, affärsutvecklare på Pelly Butiksinredningar, när han guidar genom den nya utställningen.

I stället valde man en ny riktning: att visa produkter på ett sätt som aldrig blir daterat. Inte ett koncept som riskerar att åldras, utan Pellys produkter – ibland kunders, men alltid presenterade i företagets egen tappning. Samtidigt flyttade man om i lokalerna: loungen fick mer utrymme, showroomet sin egen avskilda plats.

Från blomkrukehållare till framtidens stål

Resan i showroomet börjar direkt till vänster innanför entrén. På en storytelling-vägg berättas historien om Pellys allra första produkt – en blomkrukehållare från 1939, följd av bland annat den ikoniska Pellytainern, en gallervagn för mjölk som blev stor i både USA och Japan.

– Vi ville skapa en röd tråd, en resa som börjar i vårt ursprung och sedan visar hur vi går från standardprodukter till helt kundunika lösningar, säger Andreas.

Längst in i showroomet väntar framtiden. Här möter man en vägg dedikerad till hållbarhet och innovation, där bland annat Pelly Nova, Pellys utsläppsreducerade inredning baserad på SSAB Zero™, presenteras. Intill finns en tv integrerad i väggen, redo att ta besökarna in i nästa dimension med AR och VR.

Mer än bara plåt

För Pelly är showroomet också ett sätt att bredda bilden av företaget.

– Historiskt sett har Pelly ofta förknippats med standardinredning i metall. Men idag är vi så mycket mer. Vi arbetar också med trä, plast och andra material och ville att det skulle synas här, berättar Andreas.

Den genomgående färgskalan – grafitgrå och valnöt – binder samman helheten och ger ett enhetligt, sofistikerat intryck. Här finns en specialbyggd fruktavdelning, navigeringsskyltar och en reception där besökare kan checka in digitalt. Och på pelarna längs vägen återfinns Pellys värdeord, den kulturella ryggraden i företagets nya varumärkesplattform Hemma hos Pelly.

Ett showroom för framtiden

När Pelly invigde sitt showroom sammanföll det med lanseringen av den nya varumärkesplattformen – vilket resulterade i en dubbel premiär.

– För oss var det viktigt att skapa en upplevelse som håller över tid. När vi tar hit kunder vill vi kunna bjuda på en välplanerad resa, där man verkligen förstår både var vi kommer ifrån och vart vi är på väg. Showroomet är vårt sätt att göra just det, säger Andreas Karlsson.

En resa från en enkel blomkrukehållare till högteknologiska lösningar i utsläppsreducerat stål – och samtidigt ett bevis på att Pelly alltid varit, och alltid kommer vara, i rörelse.

Pelly Butiksinredningar AB 556440-0751