Skip to main content
Aktuellt

Sandahls Logistik är en fossilfri framtid på spåren

Sandahls Logistik driver just nu en av Sveriges mest offensiva gröna omställningar – där elektrifierade lastbilar och egna godståg tillsammans ersätter tiotusentals dieseldrivna transporter. Under ledning av vd Andreas Johansson är målet tydligt: att bli fossilfria vid årsskiftet 2025/2026. En resa som inte bara förändrar Sandahls, utan hela branschen.

Grön transport inte längre en vision, utan vardag

Andreas Johansson leder en av Sveriges mest ambitiösa omställningar – där lastbil möter räls i kampen mot koldioxidutsläppen. Hos Sandahls Logistik är grön transport inte längre en vision, utan vardag.

I Värnamo lastas trailrar med kirurgisk precision, som senare ska transporteras till Nässjö och lastas över till ett av Sandahls tåg. De 13 eldrivna loken står redo att dra 1000 ton gods genom Sverige – och i förlängningen bidra till att minska landets koldioxidutsläpp. Det är här, i navet av Sandahls transportkedja, som Andreas Johansson, vd för Sandahls Logistik, leder arbetet med att förändra en hel bransch.

– Vi har bestämt oss. Vi ska vara fossilfria till årsskiftet 2025/2026. Det är en långsiktig satsning som vi inte tänker vika från, säger han.

Det är ingen liten ambition. Företaget har 450 lastbilar, 850 anställda och en omsättning på nära två miljarder kronor. Trots det har omställningen gått förvånansvärt snabbt.

”Skilsmässan” som blev en nystart

2020 var året som förändrade allt. Efter att ha brutit samarbetet med en stor speditör tappade bolaget 750 miljoner kronor i omsättning över en natt.

– Vi kallar det för skilsmässan, säger Andreas och ler snett.

Det som kunde blivit slutet blev i stället början på något nytt. Ägaren bestämde att Sandahls skulle stå på egna ben – som en privat, oberoende aktör – och att fossilfrihet skulle bli en strategisk hörnsten. Med egna godståg som ryggrad och satsningar på el- och gasdrivna lastbilar började företaget rita om kartan för svensk logistik.

– Vi var redan långt framme med våra tåg, så steget att även elektrifiera våra transporter på väg var logiskt, säger han.

”Vi ersätter 50 000 lastbilstransporter”

I dag kör Sandahls fyra avgångar med godståg från söder till norr, och lika många från norr till söder, varje vardag. Det ersätter cirka 50000 lastbilstransporter per år och all el är grön.

Kombinationen av järnväg och elektrifierade lastbilar gör att företaget kan leverera fossilfritt till industrijättar som SSAB – men också till mindre aktörer som Pelly Butiksinredningar.

– Det spelar ingen roll om det handlar om 500 ton stål eller en frontsockelplåt, säger Andreas.

– Vi ställer samma krav på oss själva och våra underleverantörer.

Kunderna kan dessutom få detaljerade miljörapporter som visar exakt hur mycket utsläpp som undvikits – ner på ordernivå.

En bransch i uppförsbacke

Men vägen till fossilfrihet är inte spikrak. Beslut om höjda spåravgifter för tågen och sänkta skatter på diesel har fått en del medelstora företag att tveka.

– Det blir svårt när politiken svänger från år till år. Vi behöver långsiktighet, en mandatperiod räcker inte, säger Andreas allvarligt.

För Sandahls är strategin ändå fast förankrad. Alla nya lastbilar som köps in går på el eller biogas. Omkring 100 dieselbilar finns kvar, men de körs på HVO och kommer fasas ut successivt.

– Det är också en miljöaspekt att inte byta ut fullt fungerande bilar i onödan, menar han.

Lokförarna som aldrig stannar

Ett annat framgångsrecept är att Sandahls driver hela järnvägskedjan i egen regi – från tåg till förare och trafikledning.

– Tidigare, när vi lejde in trafik, kunde vi få ett mejl om att ett tåg ställts in. Det händer inte längre. Vi ser det som sista utvägen.

Satsningen på tågen har också satt sin prägel på företagskulturen – precis som introduktionen av de nya ellastbilarna.

– Chaufförerna älskar de nya elbilarna. De vill knappt lämna tillbaka dem när de väl fått en. Tystnaden, arbetsmiljön – det är som natt och dag, säger han leende.

Framtidens transporter

Om fem år ser Andreas ett Sandahls som är helt fossilfritt – och ett Sverige där fler har följt efter.

– Industrin har förstått att transporter är en relativt liten kostnad i det stora miljöarbetet. Det är enklare att ställa om transporter än att till exempel producera grönt stål, säger han.

Men han tror inte att elbilar är hela lösningen.

– Det är ett komplement. Däremot är kombinationen av ellastbilar och eldrivna godståg svårslagen.

För Sandahls handlar det inte bara om att göra rätt – utan att göra skillnad.

– Jag vill att kunder som Pelly, när de ser tillbaka om tio år, säger: ”Sandahls var de som vågade först. Och de visade att det gick.”

Personporträtt

Namn: Andreas Johansson

Bolag/befattning: VD Sandahls Logistik, VD Sandahls Vårgårda

Ålder: 45 år

Familj: Fru och 3 söner 15, 21, 23 år

Personliga intressen: Jakt och skogsvård

Citat/Motto: Inget är omöjligt

Pelly Butiksinredningar AB 556440-0751