Från entreprenörsanda i tonåren till ledarskap under press och hållbara innovationer – Stefan Sjöstrands resa inspirerar. Läs om hans väg till framgång och hur nyfikenhet blivit en drivkraft.
En ledares resa mot innovation och ansvar
När jag träffar Stefan Sjöstrand, VD på Skistar, i hans sommarhus i Ringsegård, är det som att kliva rakt in i en resa genom tid och karriär. Det är en resa som började på 1980-talet med att han sålde biljetter till Bruce Springsteen-konserter och ledde vidare till toppositioner på några av Sveriges största företag. Hans berättelse är en fascinerande blandning av hårt arbete, nyfikenhet och en aldrig sinande energi.
Uppväxt och entreprenörsanda
Stefan växte upp i Slöinge och redan som ung visade han tecken på den entreprenörsanda som senare skulle prägla hans karriär. Som tonåring arbetade han extra på Falkresor och arrangerade bussresor till konserter och diskotek. Hans förmåga att förutse trender och behov blev tidigt tydlig, som när han övertalade sin chef att satsa stort på Springsteens konsert 1985, vilket resulterade i 52 fulla bussar från Falkenberg till Ullevi.
”Jag minns när jag under en musiklektion blev utkörd av läraren för att jag sålde biljetter mitt under lektionen,” berättar Stefan med ett skratt. ”Då förstod jag att intresset var enormt. ”
Karriären tar fart
Efter gymnasiet fortsatte Stefan att arbeta och utveckla sin säljtalang, först genom att sälja dammsugare för Electrolux och senare godis för Malaco. Det var på Malaco som hans karriär verkligen tog fart, och han gick snabbt från säljare till försäljningschef. ”Jag insåg att jag trivdes bättre med att jobba med försäljning än att följa min ursprungliga plan att bli polis eller militär, ” säger han.
Hans driv och nyfikenhet ledde till allt större utmaningar, och 1998 blev han VD för OLW. Därefter följde en rad ledande positioner, bland annat inom IKEA, där han under 14 år hade en central roll i företagets globala expansion.
”Till IKEA kom jag årsskiftet 2006/2007. Det började med att familjen flyttade till Holland, följt av Älmhult, sen flyttade vi till Frankrike, till Kanada och slutligen till Köpenhamn. Så vi har verkligen varit ute på en jätteturné. Det var superspännande, inte bara för mig utan för hela familjen.”
Ledarskap under press
När Stefan tog över som VD för Skistar i mars 2020, hade han knappt hunnit sätta sig in i verksamheten innan världen vändes upp och ner av pandemin. ”Det var som att kastas rakt in i en storm,” minns han. Beslutet att stänga ned verksamheten i mars samma år blev både kontroversiellt och nödvändigt, men Stefan hanterade krisen med ett lugn och en beslutsamhet som kom att definiera hans ledarskap.
”Vi stod inför enorma utmaningar och genom att samarbeta nära med Folkhälsomyndigheten och våra anställda kunde vi hitta vägar framåt, ” förklarar han. Stefan betonar vikten av tydlig kommunikation och att hålla fast vid sina beslut, även när det blåser hårt.
Hållbart ledarskap för en grönare framtid
Skistars engagemang för hållbarhet är djupt rotat i både innovation och samarbete. ”Vi strävar ständigt efter att utmana, inte minst inom områden som snötillverkning, liftar och pistmaskiner. Traditionellt har marknaden varit dominerad av ett fåtal leverantörer, men vi har brutit mönstret genom att introducera en ny aktör som helt elektrifierat pistmaskiner, vilket känns otroligt spännande”, säger Stefan entusiastiskt.
Detta är bara ett exempel på hur de driver hållbarhetsfrågorna framåt.
”Vi har skapat en branschförening som arbetar globalt med dessa frågor, och vi tror starkt på att samarbete är nyckeln till framgång – att kroka arm med andra aktörer är centralt för vårt ledarskap.”
Stefans och Skistars resa mot hållbarhet har tagit dem till innovativa partnerskap med företag som Volvo Penta och Vidde, där de tillsammans har arbetat för att elektrifiera inte bara skotrar och pistmaskiner, utan även lastmaskiner och andra fordon på sina destinationer. Genom att vara testkaniner och våga investera i ny teknik har de kunnat driva en destination, Hammarbybacken i Stockholm, helt fossilfritt.
”Vi har tagit ledningen när det gäller att utmana leverantörer att använda grönt stål i tillverkningen av liftar, och vi arbetar aktivt med Trafikverket för att förbättra infrastrukturen och möjliggöra mer hållbara resor till våra destinationer. Det inkluderar satsningar på tågtrafik och lobbyarbete för att förändra mätetalen som idag inte tar hänsyn till turismens påverkan. Dessa initiativ stärker inte bara Skistar, utan hela besöksnäringen i Sverige, som är en viktig del av landets ekonomi och arbetsmarknad. Den är en av de fyra basnäringarna i Sverige men glöms ofta bort när framför allt media talar om stora arbetsgivare. För oss handlar hållbarhet om ansvar, mod och att vara en kraft för positiv förändring – både inom vår bransch och samhället i stort.”
Stefan blickar framåt
Under vårt samtal blir det tydligt att Stefan jobbar väldigt mycket men för honom är det inte ett problem utan en passion. ”Jag älskar att arbeta, det är en del av vem jag är, ” säger han. Han beskriver sig själv som en person med mycket energi, modig i att fatta beslut och med ett stort kontrollbehov, men är noga med att inte bli kontrollerande mot sina medarbetare.
Med en ny fas i livet, där barnen är utflugna och det bara är han, hans fru Helen och deras hund Kalle kvar hemma, reflekterar Stefan över vad som ligger framför honom. ”Jag ser fram emot att fortsätta utveckla Skistar och mina andra styrelseuppdrag. Det är en spännande tid, och jag är fortfarande lika nyfiken på vad som väntar runt hörnet.”
Vägen till framgång går genom nyfikenhet och vägledning
Man slås av hur generöst han delar med sig av sina livserfarenheter, både med- och motgångar. Något han återkommer till under vårt samtal är vikten av mentorer:
”Jag tror på mentorskap. Och inte att bara skaffa sig en mentor, utan flera. Jag har i stort sett alltid haft mentorer och skaffade det tidigt i min karriär. De har hjälpt mig att, kanske inte tala om vad jag ska göra, men ställt frågor till mig. Det har gjort att jag har tvingats fundera på olika vägval, vilket har varit otroligt värdefullt. Det främsta råd jag vill ge till unga människor som vill bli framgångsrika ledare, är att skaffa sig en mentor, var inte rädd för att fråga. Jag brukar säga ja till det mesta. Det är lättare att säga ja än nej. Och mycket roligare. Skaffa dig en mentor och var nyfiken.”
Avslutning
Stefan Sjöstrands resa från entreprenöriell tonåring i Slöinge till en av Sveriges mest framgångsrika företagsledare är ett bevis på vad hårt arbete, nyfikenhet och en orubblig vilja kan åstadkomma. Och även om han nått toppen, är det uppenbart att hans resa långt ifrån är över. ”Det finns alltid mer att lära sig och nya utmaningar att ta sig an, ” avslutar han med ett leende.
Personporträtt
Namn: Stefan Sjöstrand
Ålder: 56 år
Familj: Frun Helen, utflugna barnen Ludwig, Maja och Stina samt hunden Kalle
Ledarskapsstil: ”Ett personligt ledarskap med mycket energi och ett stort engagemang för mina medarbetare och för vår gäst/kund. Tycker om att leda med en tydlig riktning och mot tydliga mål och att våga fatta modiga beslut, även om man inte alltid har all fakta på bordet. ”
Personliga intressen: ”Jag springer, försöker träna och hålla i gång. Att springa här nere, längs med havet… det är fantastiskt. Om det är på vintern, då är det på snö. Jag vandrar, är ute i naturen. Vara utomhus, det tycker jag är jätteskönt. Jag jobbar väldigt mycket och så har det alltid varit. Där jag har jobbat, där har jag varit väldigt lojal och blivit väldigt dedikerad till det man håller på med. Så det blir ett slags intresse också.”
Motto/citat: ”Sträva efter att göra det så enkelt som möjligt respektive Inget är omöjligt, bara olika svårt.”