Skip to main content
Aktuellt

The Pine Ridge Brewery, från källaridé till prisbelönt öl

The Pine Ridge Brewery, från källaridé till prisbelönt öl
I hjärtat av Falkenberg skapas hantverksöl som erövrat Sverige och världen. Med hållbarhet och kreativitet i fokus är de redo för nästa expansionsfas – både lokalt och internationellt.

Från källarexperiment till prisbelönt hantverksöl

I en tidigare verkstadslokal i hörnet Kvekatorpsvägen/Södergatan, bryggs det idag hantverksöl som fångat ölälskare i hela Sverige och utomlands. På bara ett decennium har The Pine Ridge Brewery gått från att vara en spontan idé till ett prisbelönt bryggeri med export till tiotalet länder. I dag, när bolaget står inför sin nästa expansionsfas, berättar VD Thomas Gunnarsson om den kreativa resan, milstolparna och planerna för framtiden.

Från etikettuppdrag till fullfjädrat bryggeri

Företagets start var något av en tillfällighet. Det hela började 2013 när Fredric Johansson, då grafiker på familjeföretaget Grafika, hjälpte en vän att skapa etiketter för dennes hembryggda öl. Som tack fick Fredric en kasse av den nybryggda drycken – och därmed såddes fröet till hans intresse för ölbryggning.

Fredrics experiment i källaren på Tallåsvägen i Tröingeberg blev snart något av en lokal snackis. Året därpå bjöds han in att delta på Falkenbergs Öl & Whiskymässa som hemmabryggare. Tryckare och grafiker som han är tillverkade Fredric en proffsig monter, som andades allt annat än ett hemmabryggeri. Den, och självklart hans öl, blev en sådan succé att kön ringlade lång och ölen snabbt sålde slut (efter att först ha fått ransoneras). Efter mässan beslutade sig Fredric och två vänner för att satsa på ett eget bryggeri. The Pine Ridge Brewery grundades officiellt 2014 och firar nu tio år som en allt större aktör på den svenska och internationella ölscenen.

En växande ölrevolution

Pine Ridge första kommersiella produktion tog fart 2015, då man efter ett års väntan fått tillstånd att sälja sin öl. Framgångarna har rullat på snabbt sedan dess – bland de första milstolparna märks att bryggeriets öl började säljas på Systembolaget i Falkenberg, och kort därpå även i Varberg och Halmstad. Lokalerna i Lollos lada i Skrea Backe (där man huserat sedan 2014) blev snart för små, och bryggeriet flyttade till sin nuvarande plats, en före detta glasmästeriverkstad. Snart fick de också nationellt genomslag med utmärkelser på Stockholm Beer & Whisky Festival, där de blev korade till ”Årets svenska nykomling” 2018. Succén fortsatte med en rad priser och utmärkelser och 2023 utsågs Pine Ridge till ”Årets svenska bryggeri” på Great Swedish Beer Festival i Malmö. Det hittills kanske förnämsta priset fick de tidigare i år: ölen Shady Shark blev guldmedaljör på Stockholm Beer & Whiskyfestival och dessutom utnämnd till mässans bästa öl alla kategorier. Shady Shark är en så kallad amerikansk West Coast IPA.

Export och nya marknader

År 2023 kom Glenn Johansson från GleSYS in som delägare, vilket möjliggjorde ytterligare satsningar. Det beslutades att börja sikta utanför Sverige. Idag finns Pine Ridge öl i länder som Italien, Spanien och Storbritannien – totalt exporterar bryggeriet till ett tiotal marknader. Export är ännu en mindre del av verksamheten, men potentialen finns där. Thomas, som klev in i rollen som VD tidigt i våras, ser det som en spännande expansionsmöjlighet.

Taproom och lokal närvaro

Pine Ridge har även satt Falkenberg på ölälskarnas karta. På bryggeriet har man byggt ett Taproom där gäster kan prova bryggeriets öl i anslutning till produktionen, en plats som blivit populär bland lokalbor och turister. Förutom hantverksöl kan man på The Zoo Restaurant & Taproom njuta av smakrik mat på lokala råvaror och sommartid fylls innergården av glada människor som, utöver öl och schysst käk, kommer för de mycket populära spelningarna.

Hållbarhetsmål och stor efterfrågan

Med den stora bryggkapaciteten har Pine Ridge möjlighet att möta en allt högre efterfrågan, både nationellt och internationellt. Hållbarhetsfrågan är en central del av strategin. ”Att övergå till burkar var ett medvetet val både för kvaliteten och miljön,” förklarar han. Ölet håller sig bättre och burkarna är enklare att återvinna än flaskor. Samtidigt ser man över energianvändningen i bryggeriet och utforskar hur produktionen kan bli än mer resurseffektiv framöver. Taproom-konceptet utvecklas ständigt. Nyligen investerade man i ett mindre pilotbryggverk, för att inom en snar framtid kunna lansera nya ölsorter exklusivt för dem som kommer till The Zoo. ”Det finns ett stort intresse för våra småskaliga brygder, och vi vill erbjuda något unikt för de som kommer hit,” säger Thomas.

Stark framtidstro och en unik företagskultur

Pine Ridge Brewery har vuxit från källarprojekt till ett nationellt prisbelönt bryggeri och betydande leverantör till Systembolaget. Thomas Gunnarsson ser möjligheter att expandera ytterligare, men utan att tappa hantverkskänslan. ”Vi har en produkt och en story som talar till människor. Vårt mål är att sprida vår öl till ännu fler som uppskattar hög kvalitet och genuin bryggarglädje. Det är vad som driver oss framåt.”

Visionen för Pine Ridge Brewery

Pine Ridge kommer fortsätta växa som en stark aktör på den svenska ölscenen. Förutom att erbjuda ett brett sortiment i Systembolagets beställningssortiment vill företaget utöka sitt lokala avtryck genom ökad närvaro i restauranger och hotell i regionen, samt genom The Zoo som öppnades 2020. ”Vi vill vara en del av Falkenbergs attraktion för falkenbergare och turister,” säger Thomas. ”För oss är det viktigt att kunna erbjuda en unik upplevelse där våra gäster kan uppleva bryggeriet på plats.”

Med en bakgrund i finansvärlden är Thomas inspirerad av Pine Ridges entreprenörsresa och av teamets drivkraft. ”Det är ett fantastiskt arbete som Fredric och hans team har byggt upp,” säger han. ”Min roll är att säkerställa att vi växer på ett hållbart sätt och att vi håller fast vid den kvalitet som gjort oss kända. Vi vill finnas kvar på marknaden långsiktigt, och vår vision är att Pine Ridge ska bli en självklar aktör både i Sverige och internationellt.”

Med satsningar på export, hållbarhet och en lokal närvaro fortsätter The Pine Ridge Brewery att vara en förebild inom svensk hantverksöl. Bryggeriet går nu mot sitt andra decennium med ambitionen att växa, utmana och inspirera – med passion för hantverket smaksätter de framtiden.

Personporträtt

Namn: Thomas Gunnarsson
Ålder:  54
Familj: Cecilia Hjälmroth (hustru) och gemensamma sonen Timothy Hjälmroth, 15 år.
Personliga intressen: Musik, golf, löpning och cykling
Favoritöl: No Monkey Business, American Pale Ale
Motto/citat: “Simplicity is the ultimate sophistication” (Leonardo Da Vinci)

Pelly Butiksinredningar AB 556440-0751